Warsztaty SMED i TPM – podniesienie elastyczności i stabilność procesów – 2 dni
Opis
W szkoleniu celowo połączono warsztaty dotyczące SMED, jak i TPM. SMED traktowany jest jako sposób postępowania prowadzący bezpośrednio do podniesienia elastyczności procesów wytwórczych, logistycznych, jak i również dot. pracy biurowej. Z drugiej strony, mimo życzonej często wyższej elastyczności (np. zmienność sekwencji produkowanych pozycji), niezbędne jest podtrzymanie stabilności procesów. W tym miejscu zajęcia wprowadzają rozwiązania TPM. Celem nadrzędnym jest uzyskanie efektu synergii w wyniku stosowania tych dwóch wzajemnie się uzupełniających metod: SMED i TPM.
Zajęcia prowadzone są w oparciu o tzw. warsztat ciągniony. Trener pracuje w oparciu o przygotowany scenariusz symulujący zakład produkcyjny. Scenariusz prezentuje kolejne problemy/kwestie, które wymagają opracowywania konkretnych usprawnień i rozwiązań. Całość prezentacji wsparta jest dodatkowymi filmami i zdjęciami. Praca warsztatowa zorganizowana jest w podgrupach, które niezależnie od siebie generują pomysły, które porównywane i dyskutowane są na forum zajęć.
W przypadku realizacji zajęć w formie zamkniętej możliwe jest ich oparcie o warsztat dotyczący wcześniej ustalonego z Klientem obszaru analizy/obserwacji – obejmując tematy od „shop floor” po „office”.
Korzyści dla uczestnika, zdobyta wiedza i umiejętności:
Wprowadzenie do myślenia logistycznego – postrzegania otaczających nas procesów np. produkcyjnych, logistycznych. Przedstawienie licznych analogii logistycznych aby pomóc otworzyć „serca i umysły”. Żeby wyjaśnić – osoby uczestniczące w szkoleniu pochodzą często z różnych firm/obszarów. Analogie umożliwiają docenić techniki SMED i TPM, ich uniwersalność użycia. Zaprezentowanie firmy, layout’u fabryki, scenariusza warsztatu ciągnionego będącego podstawą dalszych prac w trakcie szkolenia. Podział na grupy. Poznajemy zasady realizacji „ciągłego doskonalenia się” – „Kai” „Zen” czyli zmiany na lepsze, w kierunku „dobra”. Trener wprowadza i moderuje część warsztatu, dotyczącego możliwości użycia metod TPM. a. Stosowanie rozwiązań Poka-Yoke i 5S+1S dla wsparcia prac TPM i SMED. Trener wprowadza i moderuje część warsztatu dotyczącego proponowania i wdrażania pomysłów usprawnień zgodnie z sekwencją pracy SMED. Warsztatowo uczestnicy omawiają projekt wdrożenia TPM i SMED – poznają wymagane trzy główne kroki planistyczne. Następuje celebracja sukcesów, jak i komunikacja dalszych możliwości rozwijania własnych umiejętności. Trener wskazuje follow-up, literaturę, jak i dobre źródła w sieci. Przedstawia zasady prowadzenia wsparcia po zajęciach i przekazuję ankiety do wykonania oceny szkolenia.Warsztaty SMED i TPM – podniesienie elastyczności i stabilność procesów
Dzień 1
1. Świat Lean – przyczyny powstania koncepcji i historia jej rozwoju
a. Historia rozwoju lean (konkretnie).
b. Siedem (7 + 1) źródeł strat w spojrzeniu Lean – przykłady.
c. Identyfikacja strat.
d. Myślenie logistyczne w przykładach – SMED i TPM.2. Wprowadzenie do scenariusza warsztatu ciągnionego
3. Praca zespołowa we wdrażaniu SMED i TPM, korzyści
a. Dlaczego ludzie są krytycznym zasobem dla wdrożenia.
b. Jak zbudować zespół i wiedzieć, że jest to faktycznie … zespół – trzy konkretne punkty do efektywnej weryfikacji/wykonania.
c. Czynniki w systemie motywacyjnym.
d. Synergia wynikająca z połączonego rozwoju SMED i TPM w pracy zespołowej.4. TPM – Total Productive Maintenance
a. Obszary strat wpływające na obniżenie wydajności nośników zdolności.
b. Określenie strategii rozwoju TPM w firmie.
c. Utrzymanie ruchu, a wdrożenie TPM.
d. Trzy główne filary TPM, harmonogramy przeglądów, własne dane dotyczące rejestrowanej eksploatacji, rozwój pracowników (zaangażowanie operatorów), standardy konserwacji i czyszczenia.
e. Ustalenie priorytetów wdrożenia TPM – kolejność, ważność, gdzie zacząć?
f. Przyczyny defektów maszyn, obserwowane parametry, metody prowadzenia obserwacji.
g. Wskaźniki liczone w TPM z głównym naciskiem (wpływ technologii na dane do kalkulacji) na OEE.
h. System obiegu dokumentacji remontowej – redukcja „szumu” w komunikacji.
i. Elementy podstawowej statystyki dla sprawnego określania kiedy np. proces wytwórczy jest poza kontrolą. Dlaczego obserwacja skutków ma prowadzić nie do „polowania na winnych”, a raczej do skupienia się na przyczynach.
j. Możliwości i problemy związane z rotacją pracowników.Dzień 2
5. Narzędzia wsparcia wdrożenia TPM i SMED
b. Twórcze metody rozwiązywania problemów dla wsparcia prac SMED i TPM: 5W, 5W+1H, standaryzowana Ishikava.
c. Wiarygodność zebranych danych – metody obserwacji. Zasady pomiaru „czasu”, rejestracji kamerą.
d. Kiedy i jak używać „Value Stream” dobre praktyki i zarządzanie wiedzą przez VSM. Wsparcie informatyczne.6. SMED – Single Minute Exchange of Die
7. Planowanie wdrożenia TPM i SMED w „pigułce” – trzy główne kroki
8. Podsumowanie uzyskanych wyników warsztatu ciągnionego, podsumowanie zajęć