Czas na procesy zarządcze!
Nieustanne dążenie do poprawy efektywności w biznesie dotyczy nie tylko procesów podstawowych, takich jak produkcja czy usługi, ale coraz więcej inicjatyw podejmowanych jest w celu poprawy, optymalizacji oraz zwiększenia efektywności procesów wspierających i zarządczych (np. księgowość, HR, zakupy, controlling).
Znacząca część tych procesów jest realizowana przy użyciu różnych systemów informatycznych o zróżnicowanym stopniu integracji. Co więcej, wiele z nich to powtarzalne, standaryzowane procesy, które nie wymagają częstych zmian i w większości są wolne od wyjątków. Robotic Process Automation (RPA) sprosta wyzwaniu optymalizacji i poprawy efektywności tego typu procesów.
Robotic Process Automation (RPA)
W literaturze termin RPA opisywany jest jako nowa technologia, narzędzie informatyczne lub podejście do automatyzacji procesów [1]. Celem RPA jest zmniejszenie obciążenia pracowników powtarzalnymi, prostymi zadaniami oraz ich automatyzacja, aby umożliwić im wykonywanie bardziej skomplikowanych zadań wymagających wiedzy i kreatywności, które są cenniejsze dla organizacji. RPA jest definiowane jako nowa, wschodząca technologia oparta na oprogramowaniu, które wykorzystuje algorytmy do automatyzacji powtarzalnych czynności wykonywanych przez ludzi [2].
Korzyści z RPA
Najważniejsze korzyści związane z użyciem RPA to [3,4,5]:
- zwiększenie efektywności operacyjnej,
- zapewnienie jakości procesu,
- zapewnienie zgodności,
- redukcja błędów wynikających z czynnika ludzkiego,
- zwiększenie precyzji i szybkości procesu.
Pomimo oczywistych korzyści płynących z technologii, ma ona ograniczone zastosowanie do procesów, które są powtarzalne, oparte na zasadach, standaryzowane, realizowane w systemach informatycznych oraz dobrze udokumentowane [6,7].
Przyszłość RPA
Technologia RPA ciągle się rozwija, wiele firm poszukuje obecnie bardziej innowacyjnych i inteligentnych rozwiązań, które mogą być wykorzystywane do rozwiązywania problemów decyzyjnych przy użyciu obliczeń kognitywnych i sztucznej inteligencji [8].
Bibliorgrafia:
[1] Siderska J., Robotic Process Automation — a driver of digital transformation?, Engineering Management in Production and Services, vol. 12, 2020 p. 22
[2] Ivancic L., Vugec D.S., V|uksic V.,B., Robotic Process Automation: Systematic Literature Review, Springer Nature Switzerland, 2019 p. 281
[3] Vajgel B et al. Development of Intelligent Robotic Process Automation: A Utility Case Study in Brazil, vol r4. 2016, p. 2
[4] Marciniak P., Stanisławski R., Internal Determinants in the Field of RPA Technology Implementation on the Example of Selected Companies in the Context of Industry 4.0 Assumptions, Information, 2021, p. 3
[5] Osman C-C., Robotic Process Automation: Lessons Learned from Case Studies,Informatica Ecolomica, vol 23 no 4/2019, p. 67
[6] Kam K.H. Ng, Chun-Hsien Chen, C.K.M. Lee Jianxin, (Roger) Jiao, Zhi-Xin Yang, A systematic literature review on intelligent automation: Aligning concepts from theory, practice, and future perspectives, Advanced Engineering Informatics 2021, p. 1
[7] Syed R et al. Robotic Process Automation: Contemporary themes and challenges, Computers in Industry, 115/2020, p. 1
[8] 2021 A systematic literature review on intelligent automation: Aligning concepts from theory, practice, and future perspectives