W ostatnich latach pojawiło się znacznie więcej możliwości oferowanych przez IT, a zwłaszcza w obszarze analityki. Przełożyło się to na kompleksowe wsparcie informatyczne wielu procesów, również w obszarze finansów i controllingu. Podczas gdy, wdrażanie systemów Business Intelligence (BI) nie jest dzisiaj nowością, to jednak funkcjonalności tych rozwiązań zostały na tyle rozwinięte, że w coraz większym stopniu wdrażana jest koncepcja Self-Service BI.
Self-Service BI
Wdrażanie rozwiązań Self-Service BI wynika po części ze wzrostu kompetencji informatycznych menedżerów. Oznacza to, że w coraz większym stopniu możliwe jest zaangażowanie kadry zarządzającej w samodzielne wykonywanie, początkowo prostych, a następnie bardziej zaawansowanych czynności analitycznych.
Ideą tej koncepcji jest to [1], że zarówno analityk, controller jak i menedżer (użytkownik końcowy) mają dostęp do danych przedsiębiorstwa bez konieczności angażowania działu IT. Użytkownicy mogą wyświetlać, analizować, a nawet samodzielnie rozbudowywać i modyfikować raporty. To wszystko sprawia, że dostęp do danych i informacji jest szybszy oraz proces decyzyjny jest krótszy.
Uzyskana tym samym elastyczność i zwinność niesie jednak ryzyko, że użytkownicy mogą wyciągać własne wnioski tym samym tworzyć własną „rzeczywistość”. Ryzyko to jest tym większe im mniej zaznajomiony z obsługą narzędzi BI jest użytkownik końcowy.
Dlatego też kluczową rolę we wdrażaniu Self-Service BI odgrywa proces zarządzania danymi (data governance). Dotyczy to zarówno kwestii udzielania dostępu do danych, jak i zarządzania jakością tych danych. Nie bez znaczenia jest również tworzenie przejrzystej dokumentacji wdrożeniowej oraz szkolenie użytkowników.
Przypisy:
[1] Möller K., red, Controlling Process Model 2.0, Wytyczne do opisu i projektowania procesów controllingowych, Akademia Controllingu Sp. z o.o., Poznań 2019, s. 45.