Negocjacje w zakupach i planowanie materiałowe – 2 dni
Opis
Szkolenie ma celu wsparcie działu zakupowego zarówno od strony stosowanych technik miękkich jak i twardych.
W zajęciach z jednej strony położony jest nacisk na umiejętności negocjacyjne, komunikacyjne, nawiązywania kontaktów handlowych – rozwijane w wielu firmach na całym świecie. Uczestnicy w sposób praktyczny uczeni są jak odczytywać momenty stosowania technik manipulacji.
W pewnym sensie celem warsztatu jest walka z nie zawsze produktywnymi lub ujawnionymi przyzwyczajeniami.
Z drugiej strony w treningu został położony nacisk na usprawnianie wskaźników związanych
z planowaniem materiałowym, zakładanym poziomem kosztów czy wskaźników obsługi klienta – również wewnętrznego. Uwzględniono tu również sprzeczne ze sobą wskaźniki np. trendy zmian cen rynkowych, kursów a koszty magazynowania. Dodatkowo pokazano również problemy związane z prowadzeniem przez zakupy – SCM (zarządzaniem łańcuchem dostaw) kwestie jakościowe dotyczące rozwoju produktów, użycia składów konsygnacyjnych, VMI (Vendor Managed Inventory), rozwiązywania problemów dotyczących dostaw, czy też technicznie – wsparciem wymiany danych przez EDI XML … W trakcie zajęć omówione zostaje również jak Industrie 4.0 wpłynie na pracę działu zakupów.
Mając na uwadze dwie strony powyższych zajęć (miękką i twardą) – trening wyraźnie prezentuje ile w procesie podejmowania decyzji może być elementów racjonalnych, a ile emocjonalnych. Co i kiedy potrafi zdominować zachowania działu zakupowego – planowany wynik negocjacji.
Szkolenie realizowane jest przy użyciu następujących metod:
- Moderowany wykład.
- Case’y – studium przypadków.
- Warsztaty.
- Wizualizacje wykonywane na tablecie i elektronicznie przekazywane po zajęciach uczestnikom.
Grupa docelowa:
Korzyści:
a. Uwarunkowania i specyfika branż a. Materiały i surowce produkcji a. Rozwój współpracy w łańcuchu dostaw a. Przewaga popytu nad podażą a. Profile osobowości i ich wpływ na zachowania w procesie negocjacyjnym a. Zmiana strategii w trakcie negocjacji a. Trzy podstawowe metody obrony lub/i przejęcia kontroli a. Umowy ramoweDzień 1
1. Rola i specyfika pracy działu zakupów w firmie
b. Jakość i metody dostępu do informacji rynkowych, jak i wewnątrz firmy
c. Rodzaje adresowanych kosztów i wskaźników2. Obszary prowadzenia negocjacji zakupowych
b. Materiały eksploatacyjne
c. Usługi
d. Środki trwałe
e. Zmiany projektowe przy rozwoju produktów np. wersje w BOM, terminy3. Cele prowadzenia negocjacji zakupowych
b. Utrzymanie właściwego poziomu kosztów np. magazynowanie
c. Poprawnie obsługi np. produkcji, rynku, projektu4. Poziomy i metody współpracy z dostawcą z perspektywy zajmowanej pozycji na rynku
b. Przewaga podaży nad popytem
c. Ochrona prawna przedmiotu dostawy
d. Wielkość partnera i udział w rynku – od równorzędny po większy/mniejszy5. Formalna klasyfikacja zawieranych umów po stronie zakupowej i przenoszenie ryzyka na wskazane strony umowy – trzy główne grupy umów
Dzień 2
1. Kształtowanie składu zespołu negocjacyjnego i przygotowanie do negocjacji
b. Świat emocji i świat racjonalnej analizy – wpływ na proces podejmowania decyzji
c. Metody kontroli emocji od eskalacji po wyciszenie – inteligencja emocjonalna w procesie osiągania celu negocjacyjnego
d. Planowanie sekwencji działań negocjacyjnych w zależności od planowanych celów – moderowania spotkań/rozmów2. Realizacja procesu negocjacji
b. Przerwy w procesie negocjacji – przypadkowe/zamierzone
c. Reakcja na tzw. „wrzutki” w trakcie i po negocjacjach3. Techniki manipulacji stosowane w negocjacjach i umiejętność ich odczytywania
b. Wnioski płynące z „old-school’owych” źródeł wiedzy np. Kabała4. Metody rozwoju partnerskiej współpracy
b. Normy jakościowe
c. Definicja wartości działu zakupów – VOC (Voice of Customer) w obszarze czas, jakość, cena
d. Integracja systemów lub spięcie protokołów wymiany danych EDI, XML
e. Rozwój współpracy na poziomie VMI (Vendor Managed Inventory) lub/i składy konsygnacyjne
f. Wsparcie dla Pull/JIT/JIS
g. Concurrent Engineering przy rozwoju nowych produktów
h. Usprawnienie pozyskiwania danych zarówno ze świata zewnętrznego, jak i z wnętrza firmy
i. Korekty w MRP (planowanie materiałowe po stronie zakupowej) – zasady wprowadzania i określania wielkości partii5. Podsumowanie zajęć