Dzień 1/2
- Wprowadzenie do roli S&OP w przetwarzaniu informacji:
- krytyczna rola prognozowania i planowania sprzedaży w łącznym procesie planowania działalności przedsiębiorstwa i dobrej obsługi klienta,
- obiektywne przyczyny dla tworzenie planów sprzedaży – „światy” Pull i Push,
- spójne i rozbieżne cele wewnątrz i na zewnątrz firmy,
- zastosowanie Balanced Scorecard w zarządzaniu wskaźnikami (KPIs),
- specyfika pracy S&OP w danej firmie (specyfika różnych sektorów biznesowych).
- Nasza aktualna praktyka planowania – dobre i złe praktyki, analiza:
- siła przyzwyczajenia, wiedza o swojej specyfice, a dobre praktyki używane u innych o „podobnym” profilu biznesu,
- co ma osobisty charakter danej osoby wspólnego z efektami analizy ilościowej i jakościowej w S&OP,
- przykłady z życia – korzyści z użycia S&OP, jak i typowe błędy w stosowaniu metody, np. wynik ekonomiczny, rotacja materiału, obciążenie capacity zakładów, udział w rynku, celowość inwestycji, relacje w łańcuchu dostaw, dostarczana jakość itd.
- jak prowadzić projekt wdrożenia S&OP – ewolucyjnie czy rewolucyjnie?
- Integracja planowania strategicznego i docelowo operacyjnego wewnątrz S&OP – wprowadzenie:
- S&OP – jako narzędzie strategicznego zarządzania biznesem, realizacji biznes planu – krytyczna rola marketingu i działu handlowego,
- definiowanie rodzin/grup asortymentowych/usług,
- SP i PP – plan sprzedaży i plan produkcji (też zakupów),
- cztery strategie łączenia SP (planu sprzedaży) i PP (planu produkcji) (w tym outsourcing) – dobre praktyki,
- ATP/CTP – dostępność do obiecania, wskaźnik i jego rola w obsłudze klienta czy „konsumpcji” prognozy,
- RP/RRP – planowanie zapotrzebowania na zasoby,
- P-BOM – planistyczne listy materiałowe,
- BOR – listy kluczowych zasobów,
- RCCP – zgrubne planowanie zdolności („wąskie gardła”),
- MPS – główny harmonogram produkcji i zakupów.
- unikanie konfliktów między działami firmy przez S&OP i wykorzystanie go jako narzędzia łączącego procesy planowania różnych działów.
- Zastosowanie wybranych metod analizy ilościowej w pracy nad planem sprzedaży (przykłady):
- zasady pracy z modelami matematycznymi np. identyfikacja i obsługa błędu,
- określenie zakresu i analiza danych historycznych,
- model naiwny,
- identyfikacja i potwierdzanie współczynników sezonowości,
- średnia ruchoma,
- średnia ważona,
- wygładzanie wykładnicze,
- nieciągłe zamówienia (losowe) tzw. szeregi rzadkie,
- analiza regresji,
- metoda Z-Chart (wykres Z),
- kalkulacja poziomu błędu prognozy i wykorzystanie jego w usprawnianiu systemu prognozowania – metody redukcji błędu prognozy.
- Beer Game – warsztat
- realizacja warsztatu z naciskiem na istotność szeroko rozumianego prognozowania,
- identyfikacja czynników pogarszających wynik ekonomiczny,
- po pierwszym dniu zajęć (agregacja wyników) i ich obróbce statystycznej (trener) wskazane będą przyczyny sukcesów, jak i potencjalnych porażek.
Dzień 2/2
- Omówienie wyników warsztatu Beer Game:
- konsekwencje braku prognozowania, jak i identyfikacji popytu niezależnego i zależnego, braku formułowania planu sprzedaży,
- prezentacja tzw. „Bullwhip Effect”,
- co wygrywa w sytuacji stresu – nasz charakter, czy też nasza wiedza,
- jak skutecznie tworzyć własną strategię w oparciu o cztery główne z S&OP?
- skutki decyzji (proces S&OP) dla przedsiębiorstwa, jak i łańcucha dostaw.
- Analiza jakościowa w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży:
- dlaczego analiza ilościowa sama w sobie nie jest wystarczająca,
- kiedy krytycznym jest stosowanie analizy jakościowej,
- analiza jakościowa – metody heurystyczne.
- Teoria Ograniczeń TOC/MBC – praca z BOR (listy kluczowych zasobów):
- miejsce i istotność TOC/MBC (teorii ograniczeń) w działaniach S&OP – warsztat pt. „nigdy nie uzyskamy więcej wartości niż wąskie gardło dostarczyć może…”,
- Zasady formułowani BOR dla danych grup asortymentowych.
- Symulacja procesu S&OP z proponowanymi zmianami:Warsztatowo odpowiadamy na pytania, typowe dla workflow prac S&OP. Ustalamy interesariuszy i odbiorców produktów z procesu. Analizujemy słabe i silne strony rozwiązania. Proponujemy zasady wdrożenia. Cyklicznie przedstawiamy wyniki prac na forum – porównujemy wyniki między grupami. Poddajemy proponowany proces S&OP krótkiej formalnej weryfikacji – wykorzystując narzędzia audytowe Oliver Wight.
- agregacja danych,
- planowanie popytu,
- planowanie zaopatrzenia,
- spotkanie poprzedzające S&OP,
- spotkanie S&OP.
- Zakończenie zajęć online:
- podsumowanie zajęć, wskazanie źródeł wiedzy, również rekomendowane standardy wdrażania, jak i prowadzenia audytu S&OP,
- wskazanie zasad prowadzenia follow-up dla dalszego rozwoju wiedzy,
- wypełnienie ankiet, ewaluacja spotkania.